KØBEREGLER
1. Reklamationsret
2. Garanti
3. Ombytningsret
4. Rimelig tid
5. Formodningsreglen


 

1. REKLAMATIONSRET

Reklamationsretten er kundens ret til, at reklamere over en vare, der har fejl eller mangler, som var til stede da varen blev solgt. Kunden har to år til, at finde fejl eller mangler på varen, som beviseligt er sælgers ansvar. Bevisbyrden ligger de første 6 måneder hos forhandleren, det efterfølgende 1½ år ligger bevisbyrden hos kunden. Reklamationsret er kundens lovfæstede ret. Reklamationsret er ikke det samme som Garanti.

 

2. GARANTI

Garanti er en særlig aftale, der indgås mellem køber og sælger. Hvis kunden og sælgeren er enige om, at der skal være en garanti på hvad producenten  giver typisk 1 År for en vare, så kan kunden i denne periode klage over alle typer af fejl og mangler. Det er i dette tilfælde sælgers ansvar at bevise, at fejlen skyldes mislighold fra kundens side. Garanti er ikke kundens lovfæstede ret. Nogle få producenter giver kun 6 måneders garanti.

I det  tilfælde, du ønsker at returnere en vare, tilbyder vi en fuld 14 dages pengene tilbage garanti på alle køb, så længe de er returneret til os i nøjagtig samme helt ny forseglet tilstand de ankom til dig i, minus leveringsomkostningerne. Dette løfte udelukker tatovering nåle, tattoveringsfarver  og andre produkter, hvor reparation eller returnering af produktet ikke håndteres af Cold Steel. 

Eventuelle gældende returnerede produkter, som ikke er i den oprindelige tilstand som de var da de blev afsendt, kan straffes med en 10% ompakning afgift eller i nogle tilfælde tilbagebetaling vil blive afvist. I sådanne tilfælde er det op til kunden selv at hente varerne fra os eller betale for de varer der skal returneres til dem.

Eventuelle returvarer, som virker defekte og stadig er under garanti, kan returneres til os til inspektion. Hvis en fejl bekræftes, vil vi forsøge at reparere varen. Det er kundens ansvar at pakke varerne godt, så de kommer tilbage til os intakt. Vi anbefaler, at du sender pakken med en forsikret, sporbar leveringsmetode. Når pakken er modtaget, vil den returnerede vare kontrolleres. Hvis det returnerede produkt faktisk har ingen fejl og ikke er blevet ordentligt undersøgt af kunden, vil det være kundens ansvar at afhente varen fra os, eller betale for at få det tilbage.

Enhver tilbagesendelse af produkter fra  Cheyenne Hawk, håndteres direkte af de respektive selskaber selv. Dette sikrer den hurtigst mulige teknisk support og fejlfinding, hvis et problem opstår.

I alle tilfælde, bedes du kontakte os først for rådgivning om hvordan du skal fortsætte.

 

3. OMBYTNINGSRET

Forbrugeren kan som udgangspunkt kræve, at få ombyttet en vare i stedet for at acceptere sælgers tilbud om, at få varen repareret. Det forholdt sig omvendt indtil 1. januar 2002. Der er dog et meget vigtigt forbehold: Forbrugeren kan kun kræve ombytning, hvis ikke kravet påfører sælger uforholdsmæssige omkostninger i forhold til en reparation.

 

4. RIMELIG TID

I den nye købelov har forbrugeren altid to måneder til at reagere efter, at en fejl eller mangel ved en vare er opdaget. Man betragter således reklamationer inden for 2 måneder, som værende indenfor rimelig tid og dermed i overensstemmelse med loven. Reklamation kan godt foretages senere end to måneder og stadig være i rimelig tid, men det må antages at høre til sjældenhederne.

 

5. FORMODNINGSREGLEN

Den sidste væsentlige ændring af købeloven, er den såkaldte formodningsregel, der betyder, at inden for de første seks måneder efter et køb formodes det, at fejlen var til stede ved købet. Rent praktisk betyder reglen, at forbrugerne sikres en lempeligere bevisbyrde inden for de første seks måneder og medfører, at forbrugeren indenfor de første 6 måneder har lettere ved at få varen ombyttet.